środa, 9 grudnia 2009

Agra, Taj Mahal, Forteca Agra

Agra
Bilety na pociąg zamówiliśmy w biurze podróży kilka dni wcześniej. Obcokrajowcy mogą uzyskac w Indiach specjalne bilety za dodatkową opłatą 150 Rs. Inaczej czas oczekiwania na wolne miejsce może być od kilku dni do ponad miesiąca. Biuro rezerwujące też kasuje za usługę. Przez internet można kupić bilet ale dla osoby nie znającej stosunków w Indi może to potrwać długo. Wygodniej i szybciej jest to zrobić przez agenta specjalnie do tego przeszkolonego. Pociągi i rodzaje biletów różnią się bardzo od tych w domu. Pociągi nawet te najlepszej klasy są brudne i poruszają się bardzo powoli nawet jeżeli są to expresy. Natomiast ceny za bilety są nieporównanie niskie. Wykupilśmy sleeping klass tzn. kuszetki z AC, nawet jeżeli jedzie się w dzień. Sleeping klas znaczy że są dwa lub trzy łóżka na jednej stronie. Siedzenia można rozłożyć i się położyć.

Do Agry przyjechaliśmy wieczorem. Na dworcu, zaraz przy wyjsciu z wagonu natychmiast znależli się ludzie którzy zaoferowali nam swoje usługi. Jest ich pełno wszędzie. Są nachalni i częstonie odstępują. Czasami trudno się jest od nich odgonić. Okazało się że prawie wszystkie pokoje w hotelach były zajęte. Przyjechaliśmy do Agry w dniach kiedy odbywała się w mieście jakaś wielka konferencja. Na końcu wylądowaliśmy w pokoju bez okna, w niespecjalnie dobrych warunkach za które nas pożądnie skasowali. Taksówkarz zawiózł nas do eleganckiej restauracji dla obcokrajowcow. Nie było tam dużo osób. Pierwszy raz od kilku tygodni zjadłam elegancki obiad.
Na drugi dzień wybraliśmy się na zwiedzanie miasta. Wynajęliśmy autorikszę, która zabrała nas w kilka interesujących miejsc. Piękny widok Taj Mahal rozciągał się po drugiej stronie rzeki przy Ogrodzie Botanicznym następnie pojechaliśmy zobaczyć Baby Taj

Itimad-ud-daulah (Baby Taj).
To mauzoleum zbudowała Nur Jahan dla swego ojca Mizra Ghiyas Beg w 1622 – 1628 Ta budowla jest pierwszą budowlą mogul zbudowaną w całości w białym marmurze gdzie wstawiane są inne kamienie tzw pietra dura. W budowli tej mieści się kilka grobów. Baby Taj zbudowano kilka lat wcześniej niż Taj Mahal. To przepiękny monument przypominający robotę koronkową nazywany też skrzynią klejnotów..

Pietra Dura
Odwiedziliśmy też fabrykę gdzie do dzisiaj pracuje się starą metodą pietra dura. Jest to technika montowania polerowanych kolorowych półszlachetnych i szlachetnych kamieni na białym marmurze lub onyxie i tworzenia obrazów w kamieniu. W fabryce w Agrze produkuje sie tą metodą blaty stołowe, talerze, szkatułki, zwierzęta. Są to niewątpliwie piękne dzieła sztuki ręcznej i trudno mi było oderwać od nich oczu. Zobaczcie sami.

Taj Mahal
Wcześnie rano wybraliśmy się by zobaczyć Taj Mahal. Po bardzo szczegułowej kontroli przy wejsciu weszliśmy przez olbrzymią bramę na dziedziniec. Przed nami rozcierał się zapierający dech, widok białej budowli znanej mi z obrazków. Już od wczesnego rana przybywają tu codziennie tłumy turystów z całego świata. Taj Mahal zbudowł w latach 1631 - 1652 Moguł Shah Jahan jako grobowiec dla żony Mumtaz Mahal, która zmarła przy porodzie czternastego pary dziecka. Budowla ta nazywana jest też największym na świecie prezentem miłości. Budowało ją około 20.000 robotników przez 22 lata.Wykonana jest z białęgo marmuru gdzie równiez użyto techniki Pietra Dura z półszlachetnymi kamieniami. Zaliczana jest do siedmiu cudów świata. Budowla jest wielka i robi ogromne wrażenie. Barwa, forma och symetria są niezwykłe. Wieczorem poczuliśmy magiczną obecność Taj Mahal na scenie. W Kalakriti w Międzynarodowym Centrum Kulturalno - Konferencyjnym w Agrze odbywa się codziennie przedstawienie o histori Taj Mahal „Saga o Miłości „ tłumaczone na kilka jęzków. Piękne kostiumy, kolory, tańce i śpiewy zostawią wspomnienie na całe życie.

Następnym godnym uwagi odwiedzenia była Forteca Agra.
Zaczął ją budować w 1565 władca mogulski Akbar jako fortecę obronną. Zoztała rozbudowana w 1605 i dobudowano do niej budynki z białego marmuru. Coraz bardziej forteca nabierała wyglądu pałacu. Forteca ma podwójny mur co jest powyżej 20 metrów wysoki i 2,5 km długi. Forteca otoczona była kiedyś wodą. Z tąd widać w oddali Taj
Mahal. Olbrzymia budowla na wielkim obszarze.